Vrije Basisschool De Twijg - Taalbad voor kleuters (2016)

Beschrijving actie

Om te functioneren in de samenleving, zijn taalvaardigheden essentieel. In Basisschool De Twijg wordt vanaf de instapklas en de eerste kleuterklas veel aandacht geschonken aan taal. Met extra taalmomenten en individuele ondersteuning krijgen de kleuters een taalbad. De school kocht boekjes, vertelplaten, kleurenspelletjes en gezelschapsspelletjes aan om daarvoor te gebruiken. Sommige kinderen krijgen een rugzakje met korte verhalen of liedjes op cd mee om thuis te beluisteren.

De derde week van september is 'warme week' op de school. Dan wordt er intensief met het babbelspel gewerkt. En in de maand januari is er gewerkt rond ‘Jonge kinderen en sociaal onhandig gedrag’.

Wekelijks is er ook overleg met de kinderopvang. Spelmateriaal wordt uitgewisseld om een kleuter met het Syndroom van Down op zijn ontwikkelingsniveau goede ondersteuning te geven. En in het buddy project wordt na het huiswerk een spel gespeeld om mee af te sluiten.

Bijdrage kinderarmoede

Er wordt klassikaal gewerkt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen, en zorgkinderen krijgen extra ondersteuning door individueel te werken met de rugzakjes. Eerst leren ze het materiaal gebruiken in de klas, en daarna krijgen acht kleuters wekelijks een rugzak mee naar huis. Zo kunnen ook de ouders er mee kennismaken en zien ze dat kleuters al spelend veel dingen leren.

Getuigenis

  • Een ouder: 'Wat een verschil met vorig jaar! Mijn zoon vindt boekjes lezen veel leuker. Het is een ritueel geworden.'
  • Een ouder: 'Het is een leuk spel dat ik samen met mijn zoontje kan spelen. Ik wist niet dat hij er zoveel van bijleert!'
  • Een ouder: 'Zelf zou ik nooit zo'n spel gekocht hebben voor mijn dochter. Maar nu heeft ze na lang proberen leren schroeven, en is haar inzicht beter geworden. Ze vindt het superfijn.'

Subsidies

Dit project werd gesubsidieerd door de Nationale Loterij

Vrije basisschool De Twijg

Telefoon