Budgetmeter

Als huishoudelijke klanten door hun commerciële energieleveranciers opgezegd worden en geen andere leverancier vinden, komen ze bij hun distributienetbeheerder terecht. Die treedt dan op als sociale leverancier, zodat de klant niet plotseling zonder energie valt. Als de klant de facturen van zijn netbeheerder niet correct betaalt en in gebreke wordt gesteld, zal de netbeheerder een budgetmeter plaatsen. Op die manier kan de klant verder energie verbruiken, maar kan er geen nieuwe schuld ontstaan.

Een budgetmeter is een elektriciteits- of aardgasmeter die toelaat energie te verbruiken via een systeem van voorafbetalingen. Het systeem werkt met een betaalkaart die de klant eerst voor een bepaald bedrag moet opladen. Hij kan dan voor het opgeladen bedrag energie verbruiken.
 

Waar en wanneer opladen?

De budgetmeterkaart kan opgeladen worden in verschillende oplaadpunten. In Leuven kunt u hiervoor terecht op drie plaatsen: 

Op deze drie plaatsen kunt u enkel met bancontact betalen. Het bedrag kan dan meteen op uw budgetmeterkaart worden geladen. Betalen met cash geld is hier niet mogelijk.
 

Cash betalen

Als u cash wilt betalen kan dit, maar dan wel tegen een kleine kostprijs. Ga hiervoor naar een postkantoor of postpunt en stort het bedrag op de nieuwe Bank van de Postrekening BE18 0003 2524 7565. Een storting kost u dan 0,85 euro. 

Laat bij de betaling voor een oplading ook altijd uw persoonlijke gestructureerde mededeling vermelden. U hebt die van Eandis ontvangen. Hebt u deze niet (meer) in uw bezit, dan kunt u deze telefonisch opvragen op het nummer 078 35 35 34.

Ga na de betaling met uw betaalbewijs naar het oplaadpunt om uw budgetmeterkaart op te laden.